قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه / تئاتر / با حضور شاگردان استاد در خانه تئاتر؛ کتابخانه رکن‌الدین خسروی افتتاح شد/ ۱۳ هزار کتابی که خوانده شدند

با حضور شاگردان استاد در خانه تئاتر؛ کتابخانه رکن‌الدین خسروی افتتاح شد/ ۱۳ هزار کتابی که خوانده شدند

مراسم بزرگداشت رکن‌الدین خسروی با همراه افتتاح کتابخانه و مرکز اسناد خانه تئاتر به نام این کارگردان شناخته شده تئاتر ایران، شامگاه چهارشنبه ۱۵ اسفند در ساختمان جدید خانه تئاتر برگزار شد.

به گزارش مخاطبان هنر، مراسم بزرگداشت رکن‌الدین خسروی همزمان با سالروز تولد این کارگردان تئاتر به همراه افتتاح کتابخانه و مرکز اسناد خانه تئاتر به نام رکن‌الدین خسروی، شامگاه چهارشنبه ۱۵ اسفند با حضور چهره‌ها و هنرمندان تئاتر ایران برگزار شد.

اجرای این مراسم که با تأخیر آغاز شد بر عهده فرزانه نشاط‌خواه بود.

در ابتدای این مراسم، شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: بعضی آدم ها آنقدر آسمان‌شان بلند است که هستند و فراموش نمی شوند. رکن الدین خسروی فراموش نمی شود و آنقدر آسمانش بلند است که وقتی به صورت فیزیکی نیز حضور ندارد، ما را دور هم جمع می کند.

وی یادآور شد: من ۲ ترم شاگرد استاد خسروی بودم و از او آموختم که کارگردانی خلق جهانی تازه است، اینکه هر کسی معلم نمی شود مگر آدم هایی را که با آن ها مواجه است بفهمد و منابع انسانی و آدم ها باید گرامی دیده شوند.

گیل آبادی تصریح کرد: متأسفم الان که دور هم جمع شدیم بسیاری از بزرگان تئاتر ما گوشه های خانه هستند و به آن ها بی تفاوتیم. این ها همان آسمان های بلند هستند و به دلیل اینکه کشور ما به منابع انسانی بی توجه است، در گوشه مانده اند.

مدیرعامل خانه تئاتر در پایان سخنان خود اظهار کرد: استاد خسروی و همسر گرامی‌شان ۱۳ هزار جلد کتابی را که رنگ و بو، حس و اندیشه ایشان در آن ها احساس می شود، به مجموعه تئاتر ایران و خانه تئاتر تقدیم کردند. آقای راد و دوستان دیگر تصمیم گرفتند که کتابخانه و مرکز اسناد خانه تئاتر به نام استاد رکن الدین خسروی باشد.

سپس کلیپی از صحبت هنرمندان و بازیگران شناخته شده سینما و تئاتر درباره رکن الدین خسروی پخش شد.

در ادامه ایرج راد رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر نیز اظهار کرد: از نظر من رکن الدین خسروی زنده، جاری و ساری است و شاگردانش نه تنها خسروی را تکرار می کنند بلکه آنچه را آموخته اند با وضعیت امروزی و نوتر تکامل می بخشند و تئاتر را آنگونه که برای رکن الدین خسروی اهمیت داشت ادامه می دهند. ما ۱۳ هزار جلد کتاب از خسروی داریم که اطمینان دارم ۱۳ هزار جلد را چندین بار خوانده است.

وی متذکر شد: تئاتر ما در برخی زمینه ها با حضور جوان های خلاق پیشرفت هایی داشته است ولی ارتباط بین معلم و شاگرد که در گذشته بود، امروزه در تئاتر ما قطع شده و متأسفانه لطمه زیادی به تئاتر ما زده است.

در این بخش از مراسم پیام صوتی سیمین خسروی همسر زنده یاد رکن الدین خسروی برای حاضران در تماشاخانه عباس جوانمرد خانه تئاتر پخش شد.

مسعود دلخواه بازیگر و کارگردان تئاتر دیگر سخنران این مراسم بود. وی در ابتدای سخنان خود گفت: من، مسعود دلخواه، شاگرد خسروی بوده، هستم و خواهم بود و من هر چه در بازیگری و کارگردانی انجام دادم از خسروی آموختم. وی مسیر علمی و درست تئاتر را به من آموزش داد.

وی اظهار کرد: من از خسروی آموختم قبل از اینکه هنرمند باشی، انسان باش. وی پیش از اینکه یک انسان و فعال سیاسی و اجتماعی باشد یک هنرمند بود. نکته دیگری که از او آموختم کار کردن با نسل جوان بود و امیدوارم نسل جوان تئاتر ما بیشتر با بزرگان هنر خودشان آشنا شوند.

دلخواه در پایان سخنان خود تأکید کرد: هر کسی رکن الدین خسروی را در یک ایدئولوژی خاص محدود کند اشتباه است زیرا دیدگاه خسروی انسانی بود.

پخش کلیپی از زنده یاد رکن الدین خسروی از دیگر بخش های این مراسم بود.

در ادامه بهزاد فراهانی نیز به ایراد سخنانی پرداخت و اظهار کرد: لازمه سخن گفتن راجع به شخصیت خسروی زندگی کردن با او بود و چون من مستقیم با او کار نکردم به خودم اجازه صحبت کردن درباره او را به خودم نمی دهم. وقتی خسروی کاری روی صحنه می برد، شیفته‌گان تئاتر به تماشای آثارش می رفتند. او مثل سمندریان بزرگ، شاگردانی را ساخت که تأثیرگذار بودند؛ هنرمندانی که داشته هایشان همه جا خرج و به فروش گذاشته نمی شود.

وی تصریح کرد: تئاتر ما هر جایی که درخشش داشت ناشی از اندیشه صاحب آن تئاتر بود و اگر بخشی از تئاتر امروز رشد و بخشی نزول پیدا می کند دلیلش سواد یا بی سوادی کارگردان است. آرتیست بی فرهنگ بی سواد نمی تواند اثری اندیشه ورز اجرا کند، هنرمند با دانش‌ور و دلبسته دانستن باشد. من بزرگ‌ترین تئاترهای عمرم را نه در خارج از ایران بلکه در ایران دیدم، آثاری چون «آندورا» حمید سمندریان و «پهلوان اکبر نمی میرد» بهرام بیضایی.

این بازیگر و کارگردان تئاتر متذکر شد: ما در این کشور هیچوقت تئاتر سرمایه داری نداشتیم ولی حالا دارد شکل می گیرد.

فریبا کامران از دیگر شاگران رکن الدین خسروی نیز در بخش دیگری از این مراسم ضمن اظهار امیدواری از اینکه چراغی که خسروی و هم نسلانش در تئاتر ایران روشن کرده اند همچنان روشن بماند، قطعه وداع با ژان کریستف از رومن رولان را قرائت کرد.

همچنین آتیلا پسیانی بازیگر و کارگردان تئاتر نیز که در این مراسم حضور پیدا کرد، ضمن گفتن خاطراتی از همکاری خود از سنین نوجوانی با رکن الدین خسروی به عنوان بازیگر، یادآور شد: امشب تولد عمو رکنی است، کسی که تأثیر بسیار زیادی روی زندگی من داشت. او در نسل خود استثنایی است و تئاتر علمی و عملی را با خود پیش می برد.

وی تأکید کرد: عمو رکنی و خانواده اش مثل عضوی از خانواده من هستند و من تولدش را به همه تبریک می گویم.

در ادامه فروغ قجابگی نیز که از آخرین نسل‌ شاگردان رکن الدین خسروی بود نیز اظهار کرد: خسروی به من معنای زندگی و تئاتر را یاد داد و گفت تا معنای جمله و نمایشنامه را نفهمیدی، روی صحنه نیا.

در بخش پایانی این مراسم نیز کیک تولد رکن الدین خسروی با حضور هنرمندان حاضر بریده و همچنین از تابلوی نامگذاری کتابخانه و مرکز اسناد خانه تئاتر به نام رکن الدین خسروی رونمایی شد.

بهروز بقایی، کوروش نریمانی، شهرام کرمی، شهره سلطانی، مریم کاظمی، محمدرضا خاکی، اصغر همت، خسرو احمدی، جمشید جهانزاده، مهدی میامی، محمدرسول صادقی، ناصر آقایی، مجید گیاهچی و صدیق تعریف از جمله هنرمندان حاضر در مراسم بزرگداشت رکن الدین خسروی بودند.

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ – ۱۰:۵۱

درباره ی پایگاه خبری مخاطبان هنر

پایگاه خبری مخاطبان هنر افتخار دارد از طریق مخاطبان خود از اخبار و رویدادهای تئاتر و سینما مطلع شود . این رسانه تخصصی همچنین از نظرات و پیشنهادات سازنده مخاطبان خود استقبال می کند. پل های ارتباطی تماس با ما به این شرح است: پست الکترونیکی پایگاه خبری مخاطبان هنر: info@mokhatabanehonar.ir