قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه / اخبار جشنواره فیلم فجر / ابراهیم داروغه زاده در برنامه کیوسک: امسال بیش از 100 فیلم متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر هستند

ابراهیم داروغه زاده در برنامه کیوسک: امسال بیش از 100 فیلم متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر هستند

برنامه کیوسک این هفته که با حضور ابراهیم داروغه زاده معاونت نظارت وارزشیابی سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر و اجرای احسان عبدی پور به روی آنتن شبکه 3 سیما رفت  به بررسی وضعیت اکران فیلم ها در سینما و همچنین سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر پرداخت.

به گزارش روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر،احسان عبدی پور مجری برنامه در ابتدا با بیان اینکه ابراهیم داروغه زاده امسال برای دومین سال پیاپی دبیر جشنواره ملی فیلم فجر است  از وی خواست تا گزارشی از تعداد ثبت نام فیلم های متقاضی در جشنواره سی و هفتم ارائه دهد.

ابراهیم داروغه زاده گفت: به نظرم امسال یکی از بهترین دوره های جشنواره از نظر کیفیت فیلم های متقاضی را خوهیم داشت به دلیل این که از تولیدات امسال در مراحل پروانه ساخت و نمایش اطلاع دارم ومی دانم که فیلم هایی با موضوعات و ژانرهای متنوع و از نظر فنی و هنری با کیفیت خواهیم داشت و این موضوع  کار هیات انتخاب را سخت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اسامی فیلم های متقاضی را اعلام نمی کنیم ادامه داد: ثبت نام فیلم های متقاضی هنوز تمام نشده و فکر می کنم تقریبا تمام فیلم هایی که امسال تولید شده اند متقاضی ثبت نام در جشنواره هستند. ما اسامی فیلم ها را اعلام نمی کنیم  زیرا شاید برخی از فیلم ها تمایل نداشته باشند که ثبت نامشان رسانه ای شود در حالی که هنوز انتخاب نشده اند. سال گذشته هم با توجه به این که تعداد فیلم های انتخابی کم بود و فقط 22 فیلم به جشنواره راه پیدا کردند، اسامی فیلم های متقاضی و انتخاب نشده را اعلام نکردیم.

دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه تولیدات سینمای ایران در سال جاری چیزی حدود 80 تا 100 فیلم بوده، آیا همه این ها در جشنواره شرکت می کنند؟ پاسخ داد: با توجه به اینکه امسال مجددا بخش فیلم های اول به جشنواره اضافه شد و در این بخش هم10 فیلم خواهیم داشت، می توان گفت تقریبا بیش از 100 فیلم امسال متقاضی حضور در جشنواره باشند. همه به اشتباه فکر می کنند ما این بخش را حذف کردیم در صورتی که این بخش در دوره قبل از ما حذف شده بود و ما دنبال کننده مسیر آنها بودیم. در این یک سال  با این مسئله مواجه شدیم که فیلمسازان فیلم اولی نمی توانند سرمایه گذاری پیدا کنند که مثل فیلم های حرفه ای بودجه مکفی برای ساخت فیلم را دراختیارشان قرار دهد و در این صورت توانایی رقابت با فیلم های حرفه ای را نخواهند داشت به همین دلیل فکر کردیم بهتر است که یک بخش مجزا برای آنها داشته باشیم .

داروغه زاده خاطرنشان کرد: آنها دوره قبل از جشنواره حذف نشدند بلکه همه آن فیلم ها توسط هیات انتخاب دیده شدند و آثاری که می توانستند حضور داشته باشند، انتخاب شدند. دلیل انتخاب چند اثر از فیلم اولی ها برای قرار گرفتن در کنار حرفه ای ها این است که آنها امکان دریافت سیمرغ را داشته باشند. مثلا وقتی فیلم «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی علاوه بر بخش فیلم اولی ها در بخش اصلی مورد داوری قرار گرفت و چندین سیمرغ دریافت کرد درحالیکه اگر این اتفاق نمی افتاد سیمرغ از او دریغ شده بود.

وی درباره اکران فیلم ها در تهران و شهرستان ها نیز گفت: با توجه به توافقی که با شورای عالی تهیه کنندگان داشتیم سال گذشته تعداد اکران ها درتهران را کم کردیم اما برای اکران شهرستان ها رضایت تهیه کنندگان لازم است زیرا هزینه اکران شهرستان ها به طور کامل به تهیه کنندگان پرداخت می شود اما برای اکران در تهران پولی پرداخت نمی شود مگر برای سانس های فوق العاده.

دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجردرباره هزینه های جشنواره نیز اظهار کرد: همانطور که قبلا هم اعلام شده هزینه جشنواره در سال گذشته کمتر از 5 میلیارد تومان بوده است و درمورد کل هزینه سازمان سینمایی باید بگویم که دقیق نمی دانم ولی فکر می کنم مبلغی حدود 100 میلیارد تومان باشد که بیشتر این مبلغ  صرف حمایت از تولید می شود که بخش قابل توجهی از آن شامل حمایت های فارابی است. در حقیقت عمده فیلم های سینمایی توسط  فارابی حمایت می شوند. بخشی هم توسط مرکز گسترش سینمای مستند و بخش دیگر هم توسط انجمن سینمای جوانان است.

وی خاطرنشان کرد: همه تهیه کننده ها و کارگردان هایی که در جشنواره شرکت می کنند مدام با ما و هیات انتخاب درتماس و خواهان پذیرفته شدن فیلمشان در جشنواره هستند. وقتی فیلمی انتخاب نمی شود بلافاصله برخی از کارگردان ها به شدت اعتراض می کنند که چرا فیلمشان انتخاب نشده وهمه این ها نشانه ی اهمیت جشنواره فیلم فجر است.مثال دیگر اینکه بعضی از فیلم ها سال گذشته ثبت نام کردند و توسط شورای بازبینی انتخاب نشدند و امسال دوباره متقاضی شرکت درجشنواره هستند که البته آیین نامه جشنواره اجازه حضور دوباره به آنها را نمی دهد که این هم نشانه اهمیت جشنواره برای فیلم سازان است.

داروغه زاده درباره انتخاب هیات انتخاب نیز گفت: این گروه در مشورت با شورای سیاست گذاری جشنواره انتخاب می شود. هیات انتخاب باید از کسانی باشند که در جشنواره فیلمی ندارند و البته مایل به پذیرفتن این مسوولیت هم هستند. هیات انتخاب بودن مسوولیت بزرگ و سختی است و زمان زیادی را باید به دیدن فیلم ها اختصاص دهند و انتظاراتی که سینماگران از آنها دارند را برآورده کنند.

وی درباره جدایی بخش ملی از بین الملل فجر توضیح داد: در طول 32 دوره ای که این دو بخش به صورت پیوسته درایام دهه فجر برگزار می شد، تمام توجه وتمرکز رسانه ها به بخش مسابقه سینمای ایران دربخش ملی بود و کمتر توجهی به بخش بین الملل می شد. دلیلش هم رونمایی فیلم های سینمای ایران در آن بود و قطعا برای رسانه ها جذاب بود که در آن بخش خبر رسانی کنند و در چنین شرایطی طبیعتا بخش بین الملل تحت الشعاع قرارمی گرفت. بنابراین در آن دوره ها بخش بین الملل واقعا مهجور واقع شد و الان هم نمی توان درباره جشنواره  ای که 3 سال از عمر آن می گذرد نظری داد.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه برنامه ریزی اکران در سینمای ایران چه قدردرحیطه ی اختیارات وزارت ارشاد و چه قدر در دفاتر پخش و مجموعه های سینمایی  مختلف شکل می گیرد؟ گفت:وظایف دولت که مربوط به بخش حاکمیتی است شامل بررسی محتوا، فراهم ساختن زیر ساخت ها و توسعه سینما در کل کشور است. در نظام نامه اکران هم که دولت آن را تعیین کرده ذی نفع های اصلی  اکران شامل تهیه کننده ها ، پخش کننده ها و سینمادارها مشخص شده اند. در کار گروه اکران نماینده همه این گروه ها به علاوه نماینده کانون کارگردانان حضور دارند که سهم محتوا هم در تصمیم گیری ها دیده شود. حقوق هر کدام از این ذی نفع ها متفاوت است اما تعامل آنها با هم برای برنامه ریزی هرچه بهتر در راه دیده شدن و فروش بیشتر فیلم ها لازم است. همه فیلم ها باید بتوانند مناسب ترین شرایط اکران وبیشترین فروش را داشته باشند.

وی افزود: ما باید تا آنجا که امکان دارد دولتی بودن را از سینمای ایران کم کنیم تا دخالت دولت به عنوان متصدی کمتر باشد.در این صورت امکان رشد اقتصادی به شکل طبیعی در سینمای ایران چه در بخش تولید و چه در پخش بیشتر خواهد بود.

داروغه زاده گفت: اکثریت قابل توجه مخاطبان سینما جنبه سرگرمی برایشان مهم است و بعد مسائل دیگر و تهیه کنندگان با توجه به شرایط موجود سراغ ساخت فیلم می روند. اگر شرایط اقتصادی کشور را درنظر بگیریم ، وقتی در برهه ای شرایط اقتصادی و  حس وحال  افراد  خوب نباشد، طبیعی است که مخاطب ترجیح می دهند فیلم های سرگرم کننده و مفرح را انتخاب کنند.فیلم هایی که مشکل اکران دارند به تعداد انگشتان دو دست هم نمی رسد. ما سالی حداقل 100  مجوز ساخت فیلم صادر می کنیم که تعداد قابل توجهی از آنها  اجتماعی و سیاسی هستند .

وی با بیان اینکه صنعت سینمای ما حتی نسبت به کشورهای همسایه بسیار ضعیف است، افزود: علی رغم اینکه بیشترین جوایز را در جشنواره های بین المللی کسب می کنیم اما در این بخش ضعف داریم. زیرا سینمای ما همیشه یک سینمای دولتی و به اصطلاح گلخانه ای بوده است. برای همین معتقدم باید میزان سیاست ها یا دخالت های دولت در سینما کم شود. این میزان از فیلتر و دخالت درکوتاه مدت ممکن است منجر به تولید فیلم های خوبی شود اما در دراز مدت شکست در پی خواهد داشت. با همین وضعیت ما فیلم های شاخص زیادی داشتیم که در دنیا موفق شدند و سر و صدا به پا کردند. اما دراین چهل سال تعداد سالن های سینماهای ما درکشور با توجه به دو یا سه برابر شدن جمعیت همان تعدادی است که اوایل انقلاب تحویل گرفتیم. تنها در یکی دوسال اخیر شاهد سالن سازی در بعضی شهرها بوده ایم.

وی ادامه داد: سالن سازی وقتی توسط بخش خصوصی اتفاق می افتد که کسی بداند اگر روی سالن سینما سرمایه گذاری کرد برایش سود آور است و بازگشت سرمایه اش قابل پیش بینی خواهد بود. سال های گذشته کسانی را داشتیم که درخواست تغییر کاربری سینمایشان را داشتند اما الان نه تنها حاضر نیستند تغییر کاربری دهند بلکه توانسته اند با کمک بخش خصوصی تعداد سالن هایش را افزایش دهد.

داروغه زاده یادآور شد: میزان تولیدات ما نسبت به میزان مصرف مخاطبان از تولیدات صوتی و تصویری بسیار ناچیز است. برای یک نوجوان ایرانی شاید یک درصد محصولات صوتی و تصویری که مصرف می کند تولیدات خودمان است و اگر ما زیرساختی برای تولید انبوه این محتوا ایجاد نکنیم واقعا نمی توانیم به اعتلا در این زمینه فکر کنیم.  تعداد سالن های سینما باید 10 برابراین تعداد باشد که ما بتوانیم بگوییم سینمای صنعتی داریم که می توانیم تعداد زیادی فیلم در آن تولید کنیم و فیلم های شاخص برای مخاطب نیز توجیه اقتصادی دارند.

وی درباره اعتراض فیلمسازانی مانند کاهانی نیز گفت: درباره آقای کاهانی به جز یک فیلم بقیه آثار ایشان مجوز گرفته است. امسال نیز دو فیلم که با مجوز ویدیویی ساخته اند که یکی را خواستند در گروه هنر و تجربه اکران شود و دیگری  فیلم خانم یایا که با مجوز ویدیویی ساخته ولی اکران عمومی شد.

داروغه زاده درباره زیاد بودن تعداد جشنواره های ایرانی اظهار کرد: جشنواره هایی که سازمان سینمایی برگزار می کند شامل جشنواره سینما حقیقت مختص فیلم های مستند، جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران ، جشنواره فیلم کودک و جشنواره فیلم فجر در دو بخش ملی و بین الملل است. جشنواره دفاع مقدس نیز سازمان سینمایی فقط به آن کمک می کند و برگزار کننده اش نیست.

وی همچنین افزود: ما نسبت به کشورهایی که در دنیا سینما دارند تعداد جشنواره هایمان کم است. آنها درشهرهای مختلف جشنواره برگزار می کنند. این که کیفیت جشنواره ها باید بهتر شود یک بحث است و این که تعداد آنها زیاد است بحث دیگری است. تعدادی از جشنواره موضوعی هستند که سازمان ها با رویکرد های خودشان برگزار می کنند.

20 آبان 1397 – 15:08

درباره ی پایگاه خبری مخاطبان هنر

پایگاه خبری مخاطبان هنر افتخار دارد از طریق مخاطبان خود از اخبار و رویدادهای تئاتر و سینما مطلع شود . این رسانه تخصصی همچنین از نظرات و پیشنهادات سازنده مخاطبان خود استقبال می کند. پل های ارتباطی تماس با ما به این شرح است: پست الکترونیکی پایگاه خبری مخاطبان هنر: info@mokhatabanehonar.ir