قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه / دین و آیین / وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه شعر نمازجمعه عنوان کرد؛ لازم است فعالیت‌های فرهنگی و هنری به مساجد برگردد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه شعر نمازجمعه عنوان کرد؛ لازم است فعالیت‌های فرهنگی و هنری به مساجد برگردد

محمدمهدی اسماعیلی گفت: لازم است فعالیت‌های فرهنگی و هنری به مساجد برگردد و این فاصله‌ها رفع شود چرا که مساجد محور این فعالیت‌ها بوده است.

به گزارش مخاطبان هنر، «اختتامیه اولین جشنواره شعر نماز جمعه و دومین جشنواره عکس شکوه جمعه» با حضور محمدمهدی اسماعیلی و حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه تهران برگزار شد .۳۳۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده و این جشنواره با مشارکت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و مرکز موسیقی صدا و سیما برگزار شده است.

در مراسم اختتامیه، حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: واقعیت آن است که نماز جمعه عنایت بزرگ خدا در جامعه بزرگ اسلامی و جامعه مؤمنان است و یک واجب سمبلیک و نمادین بوده که دارای ظرفیت حیرت‌انگیزی در تطهیر و طهارت فکر و ذهن انسان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: نقشی که خطبه‌های نماز جمعه در انسجام بخشی به جامعه مؤمنان و تحقق آرمان‌های مشترک و تمدن اسلامی دارد، امری غیرقابل انکار است.

حاج‌علی‌اکبری افزود: در سال‌های آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، دوران دفاع‌مقدس و بحران‌هایی که جامعه با آن مواجه شد، نقش‌آفرینی نماز جمعه در رفع بحران‌ها و مشکلات حائز اهمیت بود و آثار پربرکتی تا به حال داشته است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با تأکید بر اینکه حق نماز جمعه از هر جهت ادا نشده و هنوز فاصله بسیاری با آن داریم، گفت: حق نماز جمعه اقتضا می‌کند که مسئولان، نخبگان و هنرمندان گرد هم بیایند و با همفکری در مسیر تبیین قرار گرفته و تلاش کنند به نماز جمعه تراز دست یابیم و این حق نماز جمعه است.

وی اظهار داشت: مسئله هنر در ترویج، تبیین، ارائه و نفوذ پیام نماز جمعه انکارناپذیر است البته هر هنری به خدمت دین بیاید، اول خودش فیض می‌برد، قدسی، آسمانی و مبارک می‌شود و سپس به رسالتی و مسئولیتی که عهده دارد، عمل می‌کند. جلسه امروز حکایت از رویکردی دارد که دعوت از اصحاب هنر در رشته‌های مختلف است تا به حوزه نماز جمعه ورود کنند و در این عرصه به رسالت خود عمل و در ترویج فرهنگ نماز جمعه مثمرثمر باشند.

در ادامه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نگاه به نماز جمعه باید یک نگاه ویژه‌ای باشد، گفت: امام در نماز جمعه تنها برگزارکننده نماز جمعه نیست بلکه به عنوان محور یک شهر محسوب می‌شود. قلب یک شهر دینی در نماز جمعه و میعادگاه الله می‌تپد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نگاه دولت و نظام این است که فعالیت فرهنگی و هنری را در قالب هنر به مردم عرضه شود بنابراین به هر میزان حوزه فرهنگ و هنر را از حوزه بومی خود دور شود به همان اندازه مدیریت آن سخت می‌شود. دور ساختن برنامه‌های فرهنگی از مصلی و مسجد سبب افزایش زحمات و نرسیدن به اهداف نظام می‌شود.لازم است فعالیت‌های فرهنگی و هنری به مساجد برگردد و این فاصله‌ها رفع شود چرا که مساجد محور این فعالیت‌ها بوده و امروز کارهای خوبی در مصلی‌ها صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در فضایی که جدایی فرهنگ و هنر از دین به وجود آمده است، دمیدن روح دینی در فعالیت فرهنگی و هنری به ویژه در جنس هنرهای وارداتی بسیار مشکل است و در این زمینه دچار آسیب می‌شویم، افزود: این جدایی و افتراقی که به وجود آمده هزینه‌ساز بوده و آن را باید در این دولت جبران کنیم. برای همین شعار فعالیت‌های خودمان را بازگشت به مساجد قرار دادیم.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه مساجد باید به کانون امور فرهنگی تبدیل شوند گفت: سرمایه‌گذاری در این زمینه بسیار ارزشمند است؛ مصلی و مسجد علاوه بر اینکه محلی برای برپایی نماز است، جایی برای پیوند فرهنگ و دین هم به شمار می‌رود. هنر ابزار مهمی در ترویج معارف دینی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اهمیت شعر در ایجاد روحیه انقلابی بین مردم اشاره کرد و گفت: همین سرود کم‌نظیری که در روزهای اخیر در کشور مورد توجه نسل جدید نوجوان ما قرار گرفته، ببینید چطور از عنصر هنری شعر و سرود برای انتقال مفاهیم استفاده شده است و توانسته این اجتماع کم‌نظیر را در قلب تهران به وجود بیاورد؛ این هنر برای ما مباهات است. اینجا فرهنگ هنر در خدمت معارف دینی قرار گرفته است که باید قدر این هنر را بدانیم. مادحین و شعرا در جنگ تحمیلی هم نقش ایفا کردند، از دستاوردهای انقلاب اسلامی است که هنر در خدمت مفاهیم دینی قرار گرفته است. این ابتکار که نماز جمعه در قالب شعر و عکس دیده شود، کار شایسته‌ای است که اتفاق افتاده و نشان می‌دهد در مسائل مربوط به حوزه دین نیز می‌توانیم به خوبی در این مسیر موفق شویم و تأثیر مثبت آن را شاهد باشیم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: از همه ابزارها برای رسیدن به سعادت باید بهره برد. امروز در حالی که غرب تلاش می‌کند بگوید دین حق ورود به اجتماع را ندارد، اما تمدن دینی و اسلامی سعی دارد مردم را سعادتمند کند و همه ابزارها را در خدمت این هدف بزرگ قرار دهد.

یادآور می شود در پایان این مراسم از برگزیدگان جشنواره «شعر نماز جمعه» و دومین جشنواره عکس شکوه جمعه» تقدیر به عمل آمد.

تاریخ انتشار:۸ خرداد ۱۴۰۱،‏ ۱۲:۲۰

درباره ی پایگاه خبری مخاطبان هنر

پایگاه خبری مخاطبان هنر افتخار دارد از طریق مخاطبان خود از اخبار و رویدادهای تئاتر و سینما مطلع شود . این رسانه تخصصی همچنین از نظرات و پیشنهادات سازنده مخاطبان خود استقبال می کند. پل های ارتباطی تماس با ما به این شرح است: پست الکترونیکی پایگاه خبری مخاطبان هنر: info@mokhatabanehonar.ir