قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه / اخبار جشنواره فیلم فجر / نگاهی به سرمایه‌گذاران در فیلم فجر/محصولات مشترک فارابی رابشناسید

نگاهی به سرمایه‌گذاران در فیلم فجر/محصولات مشترک فارابی رابشناسید

به گزارش مخاطبان هنر،در این دوره از جشنواره فیلم فجر سازمان‌های مختلفی از جمله بنیاد فارابی به صورت مشارکتی در تولید آثار نقش داشته اند که همین مساله هیجان دیدن فیلم‌های این دوره را پررنگ‌تر می‌کند.

در حالی که کمتر از ۲۰ روز به آغاز چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر باقی مانده است گمانه زنی‌ها درباره کیفیت و ویژگی‌های ۳۴ فیلم این دوره از جشنواره قوت گرفته است و اهالی رسانه و علاقه مندان به سینما براساس عکس‌ها و خلاصه داستان و شناختی که از بازیگران و کارگردان اثر دارند، درباره کم و کیف فیلم‌ها نظر می‌دهند. یکی از ویژگی های که دیدن فیلم‌های این دوره را برای علاقه‌مندان جذاب‌تر می‌کند توجه به این نکته است که هر فیلم محصول کدام سازمان، ارگان و یا بخش خصوصی است.

یکی از ویژگی های جشنواره فیلم فجر امسال حضور فیلم‌های مشترک با سهامداران ۲ و ۳ ضلعی در بخش مسابقه است. پس از نهایی شدن رای هیات انتخاب و مشخص شدن فیلم‌های بخش خصوصی و نهادها در ترکیب امسال جشنواره فجر، تهیه کنندگان، مالکان و سرمایه گذاران رکوردهای جالبی داشتند. در بین نهادها نیز سازمان سینمایی اوج ۴ فیلم، سازمان سینمایی سوره ۷ فیلم، بنیاد روایت فتح ۱ فیلم و شهرداری هم ۱ فیلم داشتند. در این بین اما رکورد حمایت فیلم‌های امسال را فارابی با ۱۲ فیلم به نام خود ثبت کرد.

در حالی که تهیه کنندگان و کمپانی های فیلم‌سازی تا زمان مشخص شدن اسامی فیلم ها، خبر روشنی از ترکیب آثار و فهرست شرکای خود نداده بودند، بنیاد فارابی در اطلاعیه ای رسمی مشارکت خود در ۱۲ فیلم را علنی و همه طرفین قرارداد خود را معرفی کرد. مدیر روابط عمومی فارابی هم در توییتی اعلام کرد تولیدات این بنیاد با رویکرد شتاب‌ دهندگی تولید و راهبرد محصول مشترک به جای محصول انحصاری، به منظور گسترده شدن چتر حمایتی بالای سر سینمای ایران بوده است.

فارابی اعلام کرد در ۶ فیلم این بنیاد تهیه کنندگان بخش خصوصی هم سهام مالکیت دارند. فارابی امسال برای نخستین بار با سازمان اوج یک فیلم مشترک دارد تا لگوی این ۲ نهاد در کنار یکدیگر ثبت شود. علاوه بر سازمان اوج، سازمان سوره، بنیاد روایت فتح، بهمن سبز، وزارت میراث فرهنگی و بنیاد شهید و امور ایثارگران و … هم با فارابی فیلم مشترک دارند.

با روشن شدن این ترکیب، نگاهی به آرایش فیلم‌های بنیاد فارابی در سال‌های اخیر می اندازیم. بر اساس جستجوی اطلاعات و اخبار جشنواره های‌ سال‌های اخیر در سایت‌های خبری، در سال ۱۳۹۷ تعداد ۹ فیلم، سال ۱۳۹۸ تعداد ۶ فیلم، سال ۱۳۹۹ تعداد ۵ فیلم، سال ۱۴۰۰ تعداد ۷ فیلم، سال ۱۴۰۱ تعداد ۹ فیلم و امسال تعداد ۱۲ فیلم تولیدی، سهم فارابی است که روند روبه رشد این بنیاد را نشان می دهد. فیلم های جشنواره‌ای فارابی امسال ۲ رقمی بود.

در این بین اسامی و نام فیلم‌های بنیاد فارابی که در سال‌های اخیر روانه جشنواره شده اند، نیز جالب توجه است از فیلم هایی چون «ماجرای نیمروز» و «بنفشه آفریقایی» گرفته تا «مردن در آب مطهر»، «تی تی»، «زالاوا» و «جنگل پرتقال».

در ذیل فیلم‌هایی بنیاد سینمایی فارابی بین سال های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ که در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم فجر حضور داشتند، معرفی می‌شوند:

دوره سی و هفتم «فیلم فجر»، سال ۱۳۹۷: ۱- «تختی»، ۲- «ماجرای نیمروز»، ۳- «قصر شیرین»، ۴- «مردی بدون سایه»، ۵- «سمفونی نهم»، ۶- «بنفشه آفریقایی»، ۷- «خون خدا»، ۸- «سونامی»، ۹- «یلدا».

دوره سی و هشتم «فیلم فجر»، سال ۱۳۹۸: ۱- «مردن در آب مطهر»، ۲- «پدران»، ۳- «ابر بارانش گرفته»، ۴- «مغز استخوان»، ۵- «سینما شهر قصه»، ۶- «من می‌ترسم».

دوره سی و نهم «فیلم فجر»، سال ۱۳۹۹، ۱- «تی تی»، ۲- «زالاوا»، ۳- «رمانتیسم عماد و طوبا»، ۴- «یدو»، ۵- «گیج‌گاه».

دوره چهلم «فیلم فجر»، سال ۱۴۰۰: ۱- «بدون قرار قبلی»، ۲- «بیرو»، ۳- «دسته دختران»، ۴- «شادروان»، ۵- «لایه های دروغ»، ۶- «ماهان»، ۷- «نگهبان شب».

دوره چهل و یکم «فیلم فجر»، سال ۱۴۰۱: ۱- «بعد از رفتن»، ۲- «جنگل پرتقال»، ۳- «شماره ۱۰»، ۴- «هوک»، ۵- «کاپیتان»، ۶- «کت چرمی»، ۷- «پالایشگاه»، ۸- «سینما متروپل»، ۹- «روایت ناتمام سیما».

دوره چهل و دوم «فیلم فجر»، ۱۴۰۳: ۱- «آبی روشن»، ۲- «آپاراتچی»، ۳- «آسمان غرب»، ۴- «بهشت تبهکاران»، ۵- «دست ناپیدا»، ۶- «دو روز دیرتر»، ۷- «شور عاشقی»، ۸- «شه سوار»، ۹- «صبح اعدام»،۱۰- «قلب رقه»، ۱۱- «معجزه پروین»، ۱۲- «میرو».

تاریخ انتشار:۲۴ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۳۴

درباره ی پایگاه خبری مخاطبان هنر

پایگاه خبری مخاطبان هنر افتخار دارد از طریق مخاطبان خود از اخبار و رویدادهای تئاتر و سینما مطلع شود . این رسانه تخصصی همچنین از نظرات و پیشنهادات سازنده مخاطبان خود استقبال می کند. پل های ارتباطی تماس با ما به این شرح است: پست الکترونیکی پایگاه خبری مخاطبان هنر: info@mokhatabanehonar.ir