قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه / تئاتر / مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ایران جزو معتبرترین کشورهای دنیا در حوزه تئاتر است

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ایران جزو معتبرترین کشورهای دنیا در حوزه تئاتر است

مریوان- مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنر تئاتر یک هنر نقادانه است و به جرأت می توان گفت که در حوزه تئاتر ما جزو بهترین های جهان هستیم.

به گزارش مخاطبان هنر، قادر آشنا شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: استان کردستان در عرصه هنرهای نمایشی جزو استان‌های پیشتاز کشور است و جشنواره تئاتر خیابانی مریوان معتبرترین جشنواره کشور در حوزه تئاتر خیابانی است.

وی افزود: هنر تئاتر یک هنر نقادانه است و به جرأت می‌توان گفت که در حوزه تئاتر ما جزو بهترین‌های جهان هستیم و اکنون در تهران روزانه ۱۳۲ اجرای عمومی داریم و این آمار بسیار بالاتر از کشورهای ادعا دار اروپایی است.

مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد تصریح کرد: خودباوری در جغرافیای ایران زمین جاری و ساری است و برگزاری صدها اجرای عمومی تئاتر در کشورمان نشان دهنده این است که نظام سیاسی ما اجازه داده است که نقد شود.

آشنا در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در این دو سال که جامعه گرفتار کرونا شد، تئاتر خیابانی جور تئاتر صحنه‌ای را کشید و در این راستا نیز تئاتر خیابانی مریوان جزو افتخارات ماست.

وی اعلام کرد: برای سال جاری بخش بین الملل جشنواره بین‌المللی فجر فعال می‌شود و برای جشنواره تئاتر خیابانی مریوان نیز در دوره شانزدهم این بخش با حمایت ویژه ما دوباره فعال خواهد شد.

آشنا تصریح کرد: هنر شرقی با ذات و هویت ما همخوانی بیشتری دارد و در این راستا تفاهم نامه‌های همکاری با کشورهای همسایه و آسیایی منعقد شده است.

مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود به جذب ۳۴۰ میلیارد اعتبار در سال مالی جاری اشاره کرد و گفت: این مهم در حالی بوده که اعتبار مصوب ما ۱۸۰ میلیارد ریال بود.

آشنا افزود: با توجه به شرایط کرونایی نیز این وزارتخانه برای جبران ۵۰ درصد صندلی‌های خالی گروه‌های نمایشی بیش از ۴۶ میلیارد ریال حمایت مالی از آنها کرده است و برای امسال نیز در این بخش ۸۰ میلیارد ریال مصوب شده است.

وی اعلام کرد: برای سال جاری ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار حمایتی در نظر گرفته ایم که نصف آن را به استان‌ها اختصاص دادیم.

وی همچنین به راه اندازی تلویزیون تئاتر ایران در دوران کرونایی اشاره کرد و گفت: بر اساس همین زیر ساخت طرح ساخت مستند تئاتر ایران با محوریت استان‌های غربی آغاز شده است و استان‌های کرمانشاه و کردستان در حال تدوین است.

مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد اظهار کرد: نمایشنامه نویسی جزو اولویت‌های جدی ما به شمار می‌آید و در این راستا حمایت‌های ویژه ای را انجام داده و در دستور کار داریم.

آشنا افزود: در طول سال علاوه بر فعال بودن دبیرخانه جشنواره باید اجراهای عمومی در این شهر برگزار شود چرا که جشنواره‌های معتبر جهان در شهرستان‌ها هستند و ما نیز در این راستا دبیرخانه جشنواره خیابانی مریوان را یاری می‌کنیم.

وی تصریح کرد: برای تأمین نیروی انسانی مستقر در دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با نیازسنجی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به حمایت می‌کنیم.

آشنا اذعان کرد: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان از جمله جشنواره‌هایی است که وزارت ارشاد بر آن اتکا دارد و چابک سازی مدنظر ما در این جشنواره صورت گرفته است.

وی افزود: ادغام جشنواره‌ها از جمله اهدافی است که امیدواریم در مدیریت جدید وزارت ارشاد محقق شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد تصریح کرد: آمادگی داریم که اجراهای عمومی در طول سال را حمایت کنیم و این مهم را به هنرمندان فعال در دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان می‌دهیم و امیدواریم این دبیرخانه با پویایی هرچه تمام تر فعال باشد.

عبید رستمی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز در این نشست از زیرساخت به عنوان محور اصلی توسعه فعالیت‌های هنری نام برد و گفت: طی چند سال اخیر اقدامات بسیار خوبی برای ایجاد آمفی تئاترهای روباز در شهر مریوان صورت گرفته است.

وی افزود: در محوطه دریاچه زریبار نیز چون این محوطه در اختیار منابع طبیعی است در حال رایزنی هستیم تا با جلب نظر این اداره زمینه برای ایجاد آمفی تئاتر مناسب در محوطه پارک شهرداری مستقر در زریبار باشیم تا علاوه بر تئاتر زمینه برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری در این اماکن فراهم باشد.

رستمی خاطرنشان کرد: از یک هفته آینده دبیرخانه جشنواره شانزدهم فعالیت رسمی خود را آغاز می‌کند و اگر حمایت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد با ما همراه باشد بدون شک شاهد تقویت جایگاه مریوان در حوزه تئاتر خواهیم بود و تعداد اجراهای عمومی در طول سال گسترش خواهد یافت.

وی افزود: به نیابت از تمام هنرمندان از اطلاع رسانی مناسب خبرنگاران تقدیر می‌کنیم چرا که به حق بال پرواز ما در این رویداد هنری هستند.

تاریخ انتشار:۱۰ آبان ۱۴۰۰،‏ ۹:۲۳

درباره ی پایگاه خبری مخاطبان هنر

پایگاه خبری مخاطبان هنر افتخار دارد از طریق مخاطبان خود از اخبار و رویدادهای تئاتر و سینما مطلع شود . این رسانه تخصصی همچنین از نظرات و پیشنهادات سازنده مخاطبان خود استقبال می کند. پل های ارتباطی تماس با ما به این شرح است: پست الکترونیکی پایگاه خبری مخاطبان هنر: info@mokhatabanehonar.ir