قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه / سینما / برگزیدگان مسابقه افتتاحیه معرفی شدند؛ آغاز جشنواره مردمی فیلم عمار/ به زیبایی واقعیت‌ها بی‌توجه نباشیم

برگزیدگان مسابقه افتتاحیه معرفی شدند؛ آغاز جشنواره مردمی فیلم عمار/ به زیبایی واقعیت‌ها بی‌توجه نباشیم

آیین افتتاحیه چهاردهمین جشنواره مردمی «فیلم عمار» در سینما فلسطین تهران با معرفی برگزیدگان بخش مسابقه افتتاحیه برگزار شد.

به گزارش مخاطبان هنر چهاردهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار به دبیری سهیل اسعد امروز ۲۱ دی ماه در محل سینما فلسطین تهران با حضور جمعی از مسئولان، خانواده شهدا و برگزیدگان این دوره از جشنواره در سینما فلسطین در حال برگزاری است.

مراسم افتتاحیه پس از قرائت آیاتی چند از قرآن کریم توسط محمدهادی نریمانی فرزند ۱۲ ساله شهید مدافع حرم محمود نریمانی و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران با پاسداشت یاد شهدا و اقدامات محور مقاومت آغاز شد.

پس از این، مجری برنامه با تشکر از حضور خانواده شهدا، از سعید خورشیدی رئیس شورای سیاستگذاری عمار دعوت کرد تا روی سن برود.

خورشیدی با گرامیداشت یاد حاج نادر طالب زاده و اینکه جای او در این بخش از برنامه خالی است، گفت: حضور خانواده شهدا قوت قلب عوامل برگزار کننده جشنواره عمار است.

وی ضمن اشاره به بیانات مقام‌معظم رهبری عنوان کرد: جمهوریت از مهمترین آرمان‌ها و بنیان‌های انقلاب اسلامی است و خدشه به این امر مهم خدشه به بعد اسلامیت جمهوری اسلامی ماست. حوزه فرهنگ و رسانه از حوزه‌هایی است که در آن به شدت نیاز به حضور و آحاد مردم داریم و امروز توفیق در جنگ نرم و فرهنگی مستلزم فراهم کردن سازوکار و شرایطی است که آحاد مردم در آن حضور داشته باشند و جشنواره عمار در این راستا تلاش کرده است.

وی یادآور شد: سال هاست جریان غرب زده تلاش کرده با ابزارهای مختلف بچه‌های انقلاب و هنرمندان مردمی را از حضور در عرصه رسانه بترساند و جشنواره عمار به هنرمندان جسارت می‌دهد تا در برابر راهبرد دشمن منفعل نشوند، جسارت داشته باشند و راوی دغدغه‌ها و آرمان مردم باشند.

در ادامه با پخش کلیپی از هیأت داوران بخش فیلمنامه و بخش نماهنگ جشنواره، اهدای جوایز این بخش برگزار شد. سپس با حضور خانواده شهید فراجا علی خورسندی با تجلیل از اثر «دینوک» نوشته طاهره ولی‌پور، لوح افتخار این بخش به دلیل پرداختن به موضوع طوفان القصی و مقاومت مردم فلسطین به «جیل الحاجز» به نویسندگی حسین جعفری و اثر «برادر گفته» به نویسندگی نوید ظریف کریمی به دلیل رعایت اصول فنی در روایت و پرداخت به مساله رشادت مردم در حادثه گوهرشاد و ایستادگی در برابر استبداد رضا خانی اهدا شد.

فانوس بخش فیلمنامه به «دریادار بایندور» به نویسندگی عبدالرحمان شلیلیان تعلق گرفت.

لوح‌های افتخار بخش نماهنگ به‌واسطه به تصویر کشیدن حماسه‌های ایرانی به اثر «ایراندخت» به تهیه کنندگی سید حسین میرعماد، اثر «جان به قربان محمد» به تهیه کنندگی محمدجواد آشتیانی به‌واسطه نگرش والای اثر هنری، اثر «مهیا» به تهیه کنندگی نازنین میرکاری به‌واسطه شعر درخشان تعلق گرفت.

فانوس بخش نماهنگ به‌واسطه موسیقی مناسب و متناسب با کودکان به «جشن فرشته‌های ۲» به تهیه کنندگی محمود احمدی اهدا شد.

این بخش با اجرای موسیقی القدس لنا به پایان رسید.

در ادامه با دعوت از خانواده شهید عمار بهمنی از شهدای مدافع حرم و همسر شهید غلامحسین سلیمی از شهدای دفاع مقدس و با حضور انسیه شاه حسینی، محمدتقی فهیم، محسن علی اکبری از محمدحسین لطیفی به‌واسطه نگارش فیلمنامه سریال «وفا» در سال ۸۵ قدردانی شد.

محمدحسین لطیفی با تشکر از حضور و تشویق مخاطبان گفت: حضور ما به‌واسطه این تشویق‌ها و محبت عزیزان هست و امید به شفاعت شهدایمان داریم.

وی بیان کرد: هرجا دل دادم و اجازه دادم انرژی دیگری جز تجربه حسین لطیفی وارد کار شود آن کار خیلی به دل مخاطب نشسته است و این از لطف خداست.

لطیفی در انتها عنوان کرد: برایم دعا کنید کار بد نسازم.پس از این با پخش ۲ کلیپ‌مجزا، هیأت داوران بخش تولیدات تلویزیونی و بخش فضای مجازی معرفی شدند که با حضور هیأت داوران و خانواده شهید حاج قربانعلی در بخش تولیدات تلویزیونی ضمن تقدیر از اثر «حماسه‌خوان» به تهیه‌کنندگی سیداحمد موسویان لوح افتخار این بخش به دلیل «تلاش برای ارائه الگوی متفاوت در حوزه سرگرمی و طنز فاخر و انقلابی برای مخاطب عام» به اثر «سیدخندان» به تهیه کنندگی محمدحسین بزرگیِ‌راد و اثر «هماهنگ» به تهیه کنندگی سید محمدصادق حسینی به دلیل «توجه به عدالت در پرداخت به استعدادهای نوجوان در سطح کشور و توجه به سرود به‌عنوان قالب هنریِ راهبردی برای مخاطب نوجوان» اهدا شد.

همچنین هیأت داوران در بخش کلیپ، آیتم و موشن‌گرافیک ضمن تقدیر از اثر «هیسطوری» به کارگردانی اسماعیل عظیمی لوح افتخار این بخش را به دلیل «واکنش رسواکننده علیه رژیم غاصب صهیونیستی با زبان عام بین‌المللی» به اثر «هولوکاست حقیقی» به کارگردانی میلاد مهرجو اهدا کرد.

ضمناً فانوس این بخش به دلیل «پرداخت به‌موقع و هنرمندانه و بدون لکنت به انسانِ شهید، به‌مثابه قهرمان ملی و جانفدای آرمان‌های انقلاب اسلامی و مردم» به اثر «جمع خوبان» به کارگردانی محمد اسفندیاری اهدا شد.

هیأت داوران در بخش (گزارش خبری) ضمن تقدیر از اثر «باباجان» به تهیه‌کنندگی کاظم دهقانی اشکذری لوح افتخار این بخش را به دلیل «به‌کارگیری هنر برای قهرمان‌سازی برای مخاطب کودک و ضریب‌دهی متفاوت به آن» به اثر «عکس خاص» به تهیه‌کنندگی سمانه علی‌اکبری و اثر «یک تیر و چند نشان» به تهیه‌کنندگی فاطمه سلطانی به دلیل «توجه به هویت تاریخی در مسئله زن و ایستادن بر خط درگیری با رسانه‌های معاند» اهدا کرد.

هیأت داوران در بخش تولیدات انسان رسانه و کسانی که کنش‌های مؤثری در فضای مجازی داشتند، ضمن تقدیر از اثر «بافتار» به کارگردانی مرتضی ابراهیم‌پور لوح افتخار این بخش را به دلیل «نگاه مطالبه‌گرانه به مسائل و اتفاقات و پاسخگو کردن مسؤولان، همراه با امید بخشی و توجه به رسالت و پویایی تشکل‌های دانشجویی و گروه‌های مردمی مغفول در رسانه و نظم در تولید و انتشار و ارتقا ریتم و ضرب آهنگ» به اثر «دادستان» به کارگردانی محمدحسین لک اهدا کرد.

همچنین هیأت داوران در بخش تولیدات صوتی پادکست ضمن تقدیر از اثر «مَزگِت» به کارگردانی زهره سربازی و فاطمه باقری و اثر «نوجهان» به کارگردانی امیرحسین شاکرپور لوح افتخار این بخش را به دلیل «توجه به فرهنگ و گویش‌های محلی اقوام، حس‌انگیزی و نمایش ریشه‌دار بودن فرهنگ مقاومت در متن و بطن جامعه ایرانی» به اثر «نخل و برنو» به کارگردانی مجید طیبی اهدا کرد.

ضمناً فانوس این بخش به دلیل «واکنش سریع و جهادی به مسئله اول جهان اسلام با رویکرد تحقیقی و موشکافانه با بیان مردمی شیوا و رسا و ارتقا و افزایش تنوع فرم و رویکردها به مساله و توسعه مخاطب» به اثر «مجموعه اسکرین‌شات» به کارگردانی سرباز روح‌الله رضوی اهدا شد.

در انتهای این بخش جدیدترین ترانه مجتبی الله‌وری با نام «دنیای وارونه» موزیک و تنظیم علی نصیرنژاد و شعر قاسم صرافان به صورت زنده اجرا و رونمایی شد.

پس از این با حضور فاطمه صغری فلکیان ملقب به «ننه عصمت»، جایزه ویژه «دستکش ننه عصمت» به محسن مقصودی تعلق گرفت که خانواده وی این جایزه را دریافت کردند.

محسن مقصودی در پیامی که توسط پدرش قرائت شد، گفت: ضمن تشکر از عزیزان جشنواره عمار، حقیر خود را لایق دریافت چنین جایزه‌ای نمی‌دانم.
اگر این سال‌ها کاری کردم با همکاران برنامه «ثریا»، کمک والدین و همراهی همسرم بوده‌است. در زمانی که رسانه‌ها کشتار هزاران کودک را در غزه می‌بینند و سکوت می‌کنند؛ تا زمانی که صدای مردم غزه به دنیا مخابره نشود، این جایزه را به روح بلند آن‌ها تقدیم می‌کنم.

در ادامه سهیل اسعد دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم عمار ضمن گرامیداشت یاد تمامی شهدای منطقه و شهدای کرمان گفت: سال ۱۹۸۷ دوازده سال داشتم و چند سال پس از پیروزی انقلاب در جشن ۲۲ بهمن سفارت ایران در آرژانتین شرکت کردم و چند روز بعد قابی از من پشت میکروفن، عکس امام (ره) و پرچم جمهوری اسلامی به من اهدا شد که به نظرم آن قاب خیلی زیبا بود. بعدها تصویر آن قاب زیبا شامل پرچم و تصویر امام خمینی (ره) و یک بچه ۱۲ ساله پشت میکروفن را برای دوستم شیخ محمود فرستادم و او به جای اینکه از ترکیب این قاب تعریف کند دستبند من را دیده بود و گفت دستبندم چقدر زیباست.

سهیل اسعد با اشاره به اینکه گاهی اوقات صحنه‌ها خیلی زیبا است اما ممکن است زیبایی‌ها را نبینیم، عنوان کرد: جشنواره بین المللی مردمی فیلم عمار به ما این درس را می‌دهد که فکر انسان می‌تواند مانع دیدن بسیاری از زیبایی‌ها شود. پیام من به دوستان عمار این است که اجازه ندهید زشتی یک دستبند، زیبایی واقعیت‌ها را بپوشاند.

در بخش بعدی مراسم هیأت داوران در بخش پویانمایی ضمن تقدیر از اثر «همه انگلیسی‌ها بد نیستند» به تهیه کنندگی یاشار عبدالحسین‌زاده و اثر «آقا خاش‌خاشی» به تهیه‌کنندگی علی رئیسی و اثر «فصل کوچ» به تهیه‌کنندگی صادق روحی، مهدی هوایی و فاطمه چنگیزی محمدی، لوح افتخار این بخش را به دلیل «توجه به یک موضوع مهم تاریخی ایران و طرح به‌هنگامِ این موضوع با مساله فلسطین و تاریخ معاصر» به اثر «تاریخچی؛ جشن پوریم» به تهیه کنندگی محمد سیدجوادی اهدا کرد.

فانوس این بخش به دلیل «طرح جهانی موضوع فلسطین در اثری کوتاه، تأثیرگذار و به‌هنگام» به اثر «رسوایی دیزنی» به تهیه‌کنندگی الیاس نجاتی یزدی زاده اهدا شد.

هیأت داوران در بخش فیلم ما ضمن تقدیر از اثر «سکوت» به کارگردانی سیدمیلاد مدبریان به دلیل «پرداخت خلاقانه به حرکت‌های مردمی در حمایت از مردم مظلوم غزه»، لوح افتخار این بخش را به دلیل «پرداخت خلاقانه به سوژه‌های مردمی در زمینه حمایت از مردم فلسطین» به اثر «سطل آب» به کارگردانی حسین سبحانی و اثر «مثبت یک» به کارگردانی سهیلا کاظمیان به دلیل «نگاهی نو به مساله مادری و اهمیت بحث جمعیت» اهدا کرد.

در نهایت افتتاحیه جشنواره مردمی فیلم عمار در دوره چهاردهم با اهدای هفت فانوس و جایزه ویژه دستکش ننه عصمت پایان یافت.

آغاز اکران فیلم‌ها، نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های ویژه جشنواره از فردا جمعه ۲۲ تا ۲۸ دی ماه در سینما فلسطین برگزار می‌شود.

تاریخ انتشار:۲۱ دی ۱۴۰۲، ۱۸:۵۲

درباره ی پایگاه خبری مخاطبان هنر

پایگاه خبری مخاطبان هنر افتخار دارد از طریق مخاطبان خود از اخبار و رویدادهای تئاتر و سینما مطلع شود . این رسانه تخصصی همچنین از نظرات و پیشنهادات سازنده مخاطبان خود استقبال می کند. پل های ارتباطی تماس با ما به این شرح است: پست الکترونیکی پایگاه خبری مخاطبان هنر: info@mokhatabanehonar.ir