قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه / تئاتر / انتشار فراخوان نخستین جشنواره سراسری تئاتر «آرخه»

انتشار فراخوان نخستین جشنواره سراسری تئاتر «آرخه»

فراخوان نخستین دوره جشنواره سراسری تئاتر «آرخه» منتشر شد.

به گزارش مخاطبان هنر، فراخوان نخستین جشنواره سراسری تئاتر «آرخه» به دبیری رضا آشفته که با شعار «انسانم آرزوست» و در مرداد سال جاری برگزار می‌شود، منتشر شد. در متن این فراخوان چنین آمده است:

«دی شیخ با چراغ همی‌گشت گرد شهر

کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست

جشنواره تئاتر «آرخه» یک جشنواره سراسری در ایران با شعار «انسانم آرزوست» که می خواهد حساس ترین موضوعات مبتلا به انسان در عصر جدید را در صحنه به چالش بکشد بنابراین بر آن هست که با مجزا کردن این موضوعات و به کارگیری آن در قالب های چندگانه چالش ویژه ای را به داوری درآورد. در این جشنواره از سراسر ایران همه علاقه مندان به تئاتر می توانند حاضر باشند؛ مشروط بر آنکه ضمن برخورداری از توان اجرایی در حد حرفه ای، از علاقه مندان به موضوعات چندگانه مطرح شده در نخستین دوره جشنواره تئاتر آرخه نیز باشند.

نخستین جشنواره سراسری تئاتر «آرخه»، در بخش خصوصی با برنامه ریزی و سیاست گذاری های تئاترون آرخه و با همکاری موسسه فرهنگی _ هنری چند منظوره خوش نگار برگزار می شود.

اهداف برگزاری این جشنواره عبارتند از:

۱. مواجهه با چالش های عصر نوین.

۲. توجه به معنای زندگی با گذر از همه باورهای سالم و سازنده ای که بشر در طول تاریخ پیش روی داشته است.

۳. توجه به آیین های لبریز از معنا و درک حکمت آمیز زندگی از زاویه دید ایرانیان فرزانه و حکیم و بررسی آثار بزرگانی همچون فردوسی، سعدی، مولانا، حافظ، عطار، خیام و…

۴. ارائه سبک زندگی ایرانی که می تواند آیینه تمام نمای حقیقتی ژرف باشد در مواجهه با آنچه در عصر نوین وجود دارد.

۵. تلفیقی از قالب های نمایش سنتی و آیینی ایرانی مانند تعزیه، سیاه بازی، نقالی، و… و همچنین بهره مندی از ساختارهای تئاتر غربی که می تواند بیانگر زندگی امروز ما باشد که در بزنگاه این دو سبک و شیوه به جریانی رو پیش بازنمود یافته است.

۶. ارائه تعریف های درست، سالم و سازنده به تئاتر خصوصی که در دوران گذار دچار بلاتکلیفی ها و انحطاطات دامن گیری شده است و بشود با ارائه الگوهای بهتر مسیر قابل رشد و شکوفایی را برای تئاتر خصوصی ترسیم کرد.

۷. مخاطب سازی تئاتر که بشود با تبلیغات و هماهنگی و ارائه آثار با کیفیت چنین هدفی را ممکن گردانید.

۸. گام نهادن در مسیر اهداف بین المللی در سالهای آتی که بشود در رویارویی با آثار جهانی در بخش خصوصی امکان مطرح ساختن آثار ملی را فراهم کنیم.

موضوعاتی که در جشنواره انسان آرزوست دغدغه مندی آن هست، عبارت خواهد بود:

۱. بررسی روان شناسانه عواقب و پیامدهای تنهایی برای زنان و مردان به طور مثبت و منفی خواهد بود و این به دلیل فراگیر شدن زندگی به صورت تک نفره برای این جشنواره به طور حساس تری مورد واکاوی واقع خواهد شد. امید که آثار در خور تامل و چشمگیری برای مخاطبان این موضوع فراهم شود.

۲. خانواده با همه مشکلات و مصائبی که این روزها دامنگیرش شده، در این جشنواره مورد بررسی واقع خواهد شد و از منظر جامعه شناسانه، روان شناسانه، و مطالعات مردم شناسانه و فرهنگی خانواده مورد مطالعه در قالب های نمایشی و ساختارمندی های قابل تامل واقع خواهند شد.

۳. صلح برای جشنواره آرخه مثل خود زندگی مهم و حیاتی است و ما نه شعار که در این زمینه می کوشیم نشانه های بارز صلح طلبی ایرانیان در طول تاریخ را به جهان ارائه کنیم.

۴. محیط زیست اگر نگهداری شود و این رسم و آیینی برای استقرار یک زندگی سالم در هر نقطه از زمین خواهد بود.

بخش های مختلف جشنواره:

الف: تک گویی نمایشی با موضوع تنهایی انسان

در این بخش ۱۰ نمایش برگزیده در قالب های متنوع تک نفره به رقابت خواهند پرداخت و یک نمایش برگزیده از این گونه نمایشی به عنوان برگزیده انتختاب خواهد شد. زمان مد نظر برای این بخش از ۳۰ تا ۴۵ دقیقه هست.

ب: دو نفره با موضوع خانواده:

در این بخش، یک زوج داستان زندگی مشترک خود را از دوران آشنایی تا مسائل و مشکلات دوران زندگی و حتی مراحل رسیده به جدایی و حتی پس از آن با انگیزه بازگشت به زندگی مجدد را به چالش خواهند کشید. در این بخش زندگی یک زن و مرد به بازی در می آید و در آن حضور نفر سوم و بیشتر از آن مقدور نخواهد بود. در دنیای امروز اگر روابط خانوادگی دارد رنگ می بازد چه بهتر در تئاتر به دنبال بسامان شدن شرایط زندگی خانوادگی برآمد و تلاش هایی برای حفظ و نگهداری شرایط مطلوب تر زندگی زناشویی را فراهم کرد.

در بخش نمایش های دو نفره نیز ۱۰ نمایش به طور رقابتی شرکت خواهند کرد. زمان مد نشر برای این بخش، از ۴۵ تا ۶۰ دقیقه خواهد بود.

ج: چند نفره با موضوع صلح:

آدمها همواره نادانسته در مقابل هم صف آرایی کرده و به مقابله به مثل می پردازند و جنگ نتیجه و پبامد نیروی شری است که انسانها را خودخواهانه در مقابل هم قرار می دهد. چه بهتر که در این جشنواره در درام های چند نفره به دنبال توجه مخاطبان به مقوله بسیار مهم صلح باشیم و بدیهی است، در منطقه خاورمیانه همواره نیروهای شری هستند که با هدف جلب و چپاول سرمایه های بسیار بزرگ این منطقه به دنبال راه اندازی جنگ بوده اند و با فروش تسلیحات نظامی جیب های خود را پر کرده و مردم منطقه را با بیچارگی و فقر همراه ساخته اند و خود را این گونه ثروتمند و مترقی و با تمدن شناسانده اند.

در بخش صحنه ای نیز ۱۰ نمایش به طور رقابتی حاضر خواهند بود. زمان مد نظر در این بخش بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه خواهد بود.

د: خیابانی با موضوع محیط زیست:

محیط زیست و زندگی سالم، دیگر این روزها به دلیل تهدید و از بین رفتن طبیعت و برخورداری از تکنولوژی های روز افزون تبدیل به آرزویی دور از دسترس خواهد شد. ما در مقابل این آلودگی هایی فراگیر در خیابان به دنبال آگاهی رساندن به مردم خواهیم بود که هنوز هم چگونه می شود، در مقابل این پدیده شوم مقاومت کرد.

در بخش خیابانی ۱۰ نمایش در مکان های همگانی در سطح شهر تهران اجرا خواهند داشت. زمان مدنظر در بخش خیابانی بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه هست.

در این بخش رای و نظر مردم تعیین کننده بهترین نمایش حاضر در جشنواره تئاتر آرخه خواهد بود که از سوی جشنواره آثار برگزیده به دیگر جشنواره های حاضر در ایران و دیگر کشورها شناسانده خواهند شد.

ه: همایش و سخنرانی با موضوع تئاتر و انسان در عصر نوین:

دانشجویان، استادان دانشگاه و پژوهشگران می توانند در این همایش مقالات برتر خود را با موضوع تئاتر و انسان در عصر نوین ارائه کرده که هدف جشنواره نیز دست یافتن به نقطه نظرات بهتر برای ایجاد برآیندی بین المللی است که بتواند جشنواره تئاتر آرخه را به صورت بین المللی در سالهای آتی برگزار کند.

نحوه ارائه آثار:

هر گروه اجرایی ضمن پر کردن فرم شرکت در نخستین دوره جشنواره تئاتر آرخه باید سه نسخه دی.وی.دی از اجرای خود را به نشانی دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند. و قبل از آن با ارسال پیام به شماره واتسپ ۰۹۱۲۳۸۸۴۶۳۴ طی پیامی درخواست فرم شرکت در جشنواره را داشته باشد و در قالب همین گفتگو مدارک لازم از مراجعه کننده محترم دریافت می شود.

نشانی دبیرخانه نخستین جشنواره سراسری تئاتر آرخه:

تهران- خیابان فلسطین شمالی- ساختمان ۵۶۲، طبقه پنج، واحد ۱۴

مقررات جشنواره:

۱. هر اثر برای اولین بار باید تولید و در جشنواره آرخه ارائه شده باشد که آثار شهرستان نیز فقط باید برای اولین بار در تهران رونمایی شده باشند.

۲. هر گروه در مرحله بازبینی آثار مجاز به معرفی یک تا سه اثر در بخش های مختلف خواهد بود.

۳. از سراسر کشور عزیزمان ایران شرکت کنندگان با هر سن و سال و میزان سابقه تئاتر امکان حضور در این جشنواره را خواهند داشت.

۴. هر گروه اجرایی باید مجوز حضور نمایشنامه در جشنواره تئاتر آرخه را از نویسنده (مترجم) اش دریافت و همراه فیلم اثر نمایشی ارائه کرده باشد.

نحوه شرکت و جوایز:

۱. سه بخش تک نفره، دو نفره و چند نفره در رقابت با هم سنجیده خواهند شد و یک گروه ۵ نفره از داوران برگزیده هایی خود را به عنوان بهترین نمایش در این سه بخش معرفی خواهند کرد.

۲. همچنین هیات داوران برگزیدگان فردی خود را در زمینه های بهترین بازیگر زن و مرد، بهترین کارگردان، بهترین نمایشنامه، بهترین طراحی صحنه، بهترین طراحی لباس و بهترین آهنگساز معرفی خواهند کرد.

۳. جوایز شامل تندیس تئاتر آرخه، جایزه نقدی و دپیلم افتخار خواهد بود.

۴. کارهای برگزیده در هر سه بخش با حمایت جشنواره آرخه امکان شرکت در جشنواره های دیگر را خواهند یافت.

۵. همچنین کمپانی آرخه به سه اثر برگزیده امکان اجرای عمومی در تهران را خواهد داد.

نحوه برگزاری

هر نمایش در طی زمان برگزاری جشنواره که ده روز خواهد بود، از سه تا ده نوبت اجرا در تالارهای منتخب جشنواره آرخه اجرای عمومی خواهند شد که برای این منظور ضمن حضور مهمانان تعدادی از صندلی ها برای جذب مخاطبان جشنواره بلیت فروشی خواهد شد و هدف عمده فرصتی برای ارائه آثار به مدت در خور تامل برای تماشاگران خواهد بود.

این سه تا ۱۰ نوبت بودن اجراها نیز بنابر ظرفیت تالار اجرا و همچنین میزان برآورد جذب تماشاگران و بلیت فروشی تالارها و توافق دبیرخانه جشنواره و گروههای اجرایی تعیین خواهد شد.

مراحل ارائه و شرکت

۱. ارائه فیلم آثار تا ۱ تیرماه ۹۸.

۲. بازبینی آثار و اعلام نتایج تا ۱ مرداد ۹۸.

۳. برگزاری جشنواره از تاریخ ۲۰ تا ۳۰ مرداد ۹۸.

جشنواره سراسری تئاتر «آرخه» با شعار «انسانم آرزوست» در پنج بخش تک نفره، دو نفره، چند نفره، خیابانی و ارائه مقاله تابستان ۱۳۹۸ در شهر تهران برگزار خواهد شد.

راه های ارتباطی دبیرخانه: ۰۲۱۸۸۹۹۳۵۵۳ و ۰۲۱۸۸۹۹۳۵۵۲ و شماره تماس ۰۹۱۲۳۸۸۴۶۳۴ برای پاسخگویی به صورت آنلاین از طریق واتسپ و تماس بصورت ۲۴ ساعته پاسخگوی شما خواهد بود.»

تاریخ انتشار:۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ – ۱۵:۰۲

درباره ی پایگاه خبری مخاطبان هنر

پایگاه خبری مخاطبان هنر افتخار دارد از طریق مخاطبان خود از اخبار و رویدادهای تئاتر و سینما مطلع شود . این رسانه تخصصی همچنین از نظرات و پیشنهادات سازنده مخاطبان خود استقبال می کند. پل های ارتباطی تماس با ما به این شرح است: پست الکترونیکی پایگاه خبری مخاطبان هنر: info@mokhatabanehonar.ir